מרי ויגמן, וקטע השני בספר החדש של רוני אפשטין

הקטע השני בספר החדש של רוני אפשטין מתאר את הפגישה בין אלמה לקורט דקות ספורות לפני תחילתה של שנת 1961 שהתרחשה בדירתה הקטנה בברלין. אלמה זכתה בקורט ללילה אחד לאחר "שניצחה בהגרלה". כל זאת התרחש בסטודיו למחול של הרקדנית הגרמניה המפורסמת מרי ויגמן - Mary Wigman  [+]  [++]  [+++], אחת מחלוצות המחול המודרני בעולם. הסטודיו הקטן והמפורסם שכן בברלין המערבית בכתובת:  35 Rheinbabben Allee  [+] שבה אלמה למדה מחול מודרני והיה קרוב לדירתה הקטנה.





" אם הייתי יכולה להסביר עבודתי במילים, לא הייתי צריכה לרקוד" (מרי ויגמן)

מרי ויגמן היא חלוצת המחול המודרני הגרמני. נולדה בהאנובר שם למדה בבי"ס פרטי וכן לימודי פסנתר בקונסרבטוריון. הוריה שהתנגדו לקריירה מוסיקלית, גרמו לה לצאת למסע לחיפוש עצמי אשר הגיע אל קיצו כאשר צפתה במופעים של תלמידיו של דלקרוז, אז התעורר בה הרצון לרקוד. ב 1910 כאשר היא בת עשרים וארבע וללא רקע במחול, מצטרפת ויגמן לביה"ס של דלקרוז בהלראו שנפתח באותה השנה. ויגמן למדה שנתיים בביה"ס של דלקרוז ושם קיבלה את תעודת ההוראה בשיטת ה"יוריתמיקס" , אותה פיתח דלקרוז. החוויה בביה"ס של דלקרוז הייתה חשיפתה הראשונה של ויגמן למחול שיכול להיות משוחרר מצעדים קבועים ומסורתיים.

The German dancer, choreographer, and teacher
Mary Wigman (1886-1973) is considered one
of the founders of the modern dance movement.

בניגוד למצבה האמנותי בגרמניה, היוו שנות השלושים את פריחתה האמנותית של ויגמן בארה"ב, שם לא יכול היה הקהל להבחין בשינויים הרבים שעברה עבודתה בעשור הקודם. ויגמן ערכה שלושה סיורים מוצלחים בארה"ב בין 1930-1933, בהם הופיעה בין היתר עם עבודותיה "Shifting Landscape" "Witch Dance" ו "Monotony Whirl" , עבודות שהתקבלו ע"י המבקרים בהתלהבות רבה. בארה"ב נתפסה ויגמן כמחוללת מהפכת המחול המודרני וכמייצגת את העיקרון האידיאולוגי של ריקוד כאמנות אבסולוטית. הצלחתה שם הייתה כה רבה עד כי האסיסטנטית של ויגמן, הניה הולם, נשארה בניו יורק על מנת לייסד שם שלוחה של ביה"ס של ויגמן עבור רקדנים אמריקאים.

אחרי המלחמה היא חוזרת לקחת חלק פעיל רק לקראת שנות השבעים עם התגבשותו של סגנון חדש "תיאטרון-מחול" שפותח ע"י שרידים של המחול האקספרסיוניסטי הגרמני של שנות העשרים.  ויגמן ובני דורה, שהיו שותפים לפיתוחו של זרם "מחול ההבעה" חלקו ערכים זהים רבים ביניהם, למרות זאת, נראה כי עבודתה של ויגמן הייתה משמעותית יותר משל רבים אחרים, והיא הצליחה להגיע לשיאים גבוהים של הגשמת חזונה תוך הבאה של המחול לכדי אמנות עצמאית המבטאת בצורה חזקה את תחושותיו ונוכחותו של הרקדן.

Mary Wigman Studio at 35 Rheinbabben Allee,
Wast Berlin, Germany
מדיטציה. טכניקה שהייתה בעבור ויגמן דרך להתקרבות והבנה מעמיקה של דמות או דימוי. השימוש במדיטציה היה במשותף עם הרקדנים תוך כדי התהליך היצירתי, כדוגמת דרך יצירת העבודה "Totenmal" בה ישבה ויגמן עם הרקדניות כשהן אוחזות בדמויות המסכות אותן הן מביעות. הן נעצו מבטיהן משך דקות ארוכות במסכות לצלילי הגונג ולמחרת עטו את המסכות על פניהן וצפו בדמויות בריכוז, עד שהחל להיווצר חיבור עמוק בין הרקדנית לדימוי.

בולטים תחומים רבים בהם חדשנותה ופריצת הדרך שהביאה עמה ויגמן ניכרת. מתוך כל אלו, חשוב לציין פעם נוספת את תרומתה האדירה של ויגמן בכך שנתנה את הלגיטימציה לכל סוגי התנועה האפשריים. בכך שהפכה את סדר היצירה מבפנים החוצה, פרצה מרי ויגמן דרך לגילוי עתידי של גבולות חדשים לתנועה האנושית, גבולות שנבחנים שוב ושוב עד היום.