לזכור ולא לשכוח - 'from 'Swartz' to 'Yoray'

אומרים שאמא לא שוכחת את בנה אשר נולד לה גם אם הוא נמסר לאימוץ בגיל מוקדם. אלמה, שהזיכרון של התינוק שמסרה לאימוץ ליווה אותה באופן ניכר בחייה, החליטה לעשות מעשה אישי ורגשי ושינתה את שם משפחתה המקורי 'Swartz' לשם שנתנה לתינוק כאשר הוא נולד 'Yoray'. את הסיפור הזה סיפרה לי אלמה באחד הימים לאחר פגישתנו הראשונה ובין מסמכיה אכן מצאתי מסמך המאשר זאת.


the name Alma Swartz was change to Alma Yoray


בערב יום כיפור של שנת 1961 תקפו צירי הלידה את אלמה והיא מיהרה לצאת מחדרה בקיבוץ זיקים וצעדה נמרצות למרפאה שבפאתי הקיבוץ. ממש כמה שעות קודם החל לרדת גשם בכמויות ניכרות אשר הפסיק רק למחרת. בכל רחבי הקיבוץ נוצרו שלוליות והשמיים היו אפרוריים. המרפאה היתה סגורה ולכן אלמה חיפשה את אורה, האחות הראשית בגן הילדים מאחר ואורה שימשה גם כמטפלת (באותם ימים לאנשים בקיבוץ היו כמה תפקידים). שנכנסה אלמה לגן הילדים ראתה את אורה מוקפת בזאטוטים והם שרו במרץ שוב ושוב שיר קצר אשר נשמע ערב לאוזניה של אלמה. במקום לספר לאורה על דבר הצירים, התיישבה אלמה לצד אורה ולאחר שקלטה את המוזיקה של השיר היא הצטרפה 'למקהלה'. אורה הסבירה לאלמה שהם שרים שיר מיוחד לכבוד הגשם הראשון שהחל לרדת כאמור באותו היום בקיבוץ זיקים. שמו של הגשם הראשון סיפרה אורה לאלמה הוא 'היורה' בדיוק כמו שמו של השיר. אלמה חזרה שוב ושוב על המילה והשם 'יורה' והוא נחרט בזיכרונה לעד.

היורה שמע נא

כאשר ציר גדול נוסף תקף אותה, אלמה כבר לא יכולה הייתה לשאת את הכאב ולחשה לאורה שהיא עומדת ללדת. אורה המורגלת למצבים כאלה לא התרגשה והיא והילדים ליוו את אלמה כל הדרך למזכירות תוך שהם ממשיכים לשיר את השיר המיוחד לכבוד הגשם הראשון, 'שיר היורה'. במזכירות ארגנו עבור אלמה ביחד עם אורה הסעה לבית היולדות ולאורך כל הדרך הארוכה אלמה ואורה שרו שוב ושוב את 'שיר היורה'.

כמה שעות לאחר מכן, אלמה ילדה תינוק בריא ואף החלה להניק אותו. כאשר האחות האחראית הגיע אל מיטתה של אלמה והתינוק ביחד עם צרור מסמכים, היא שאלה את אלמה מהו השם שתרצה לתת לתינוק ואלמה לא היסה לשנייה ומיד אמרה לאחות ששם התינוק הוא 'יורה'. כעבור כשבוע אלמה מסרה את התינוק 'יורה' לאימוץ ולאחר חצי שנה עזבה את קיבוץ זיקים ואת ישראל וחזרה לביתה בארה"ב. כל הימים ובעיקר בלילות נזכרה וחשבה אלמה על התינוק שמסרה לאימוץ בישראל והמחשבה עליו לא הרפתה ממנה.

בשנת 1997ניגשה אלמה לבית המשפט במדינת מיין' בארהב והחליפה את שם משפחתה מ- 'Swartz' לשם  'Yoray' לאותו השם שהיא העניקה לפני 16 שנים לבנה התינוק 'יורה' שאותו היא מסרה לאימוץ. אלמה האמינה אמונה שלמה שיום יבוא והיא תזכה להפגש ולראות את 'יורה' שוב.

בשנת 1993 הגיעה אלמה לביקור בישראל ביחד עם חברתה מתקופת קיבוץ זיקים, אישה בשם Ann Maron אשר גם היא עזבה ביחד עם בעלה David את הקיבוץ והם התגוררו באנגליה. אלמה ואן פנו בכתב לשירות למען הילד בבקשה לתאם להן פגישה עם בנה 'דוד-יורה'. בשירות למען הילד לא התיחסו ברצינות לבקשה של אלמה וחשבו שהיא תמוהה ולכן הבקשה לא טופלה ואלמה חזרה לארה"ב מבלי לפגוש את 'דוד- יורה'.

עבור השירות למען הילד 1993


בשנת 2001 פגשתי את אלמה לראשונה בביתה בכפר הנופש 'פששקה' ושם סופר לי הסיפור המופלא על התינוק 'יורה'. אז גם הבנתי מדוע אלמה החליפה את שם משפחתה המקורי ומדוע היה לי קשה לאתר אותה עת חיפשתי כל השנים אישה בשם Alma Swartz כאשר אלמה כבר נקרא שנים רבות בשם Alma Yoray.

הַיּוֹרֶה, שְׁמַע נָא

הַיּוֹרֶה, שְׁמַע נָא,
רֵד מַהֵר הַגַּנָּה,
קוּם וּקְפֹץ מֵעַל עָנָן,
וְתִרְקֹד עִמָּנוּ כָּאן,
הַיּוֹרֶה, הַיּוֹרֶה, הַיּוֹרֶה!
עֵץ יִמְחָא כַּפַּיִם
שִׂיחַ בִּמְצִלְתַּיִם,
וְכֻלָּנוּ פֹּה נַרֹן
גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם בְּשָׂשׂוֹן!
הַיּוֹרֶה, הַיּוֹרֶה, הַיּוֹרֶה!

http://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=1125



The first rain fell today in Israel, it's called 'YORAY'.
54 years ago, exactly at the same time that Alma started her strong labor (in Kibbutz Zikim) the first rain started to fell. Alma rushed in the rain to the clinic in Kibbutz Zikim because she was afraid to have the baby in her room. In her way to the clinic, Alma went near the Kibbutz kindergarten and she could hear the children sing a beautiful song in honor of the first rain. Alma stopped and listened with great pleasure to children and quickly she Joined the singing (you know Alma).
A few hours later the Alma baby was and she decided immediately to call him 'YORAY', the new word she had learned that day. In 1977, 16 years later, Alma had already left Kibbutz Zikim and lived in Main(USA). she decided to change her family name from Schwartz to ... 'YORAY', In honor to her born baby that she gave gave him up for adoption, and in honor of the first rain ...